Dzienne zapotrzebowanie na kalorie

Trener personalny Żywiec
Luty 10, 2019
Trener personalny Pszczyna
Luty 15, 2019
Show all

Dzienne zapotrzebowanie na kalorie

W dzisiejszych czasach ogromny nacisk kładzie się na kwestię odżywiania. Nie jest już tajemnicą, że tzw. słone przekąski, słodycze, gazowane napoje nie mają nic wspólnego z naturalną żywnością. W związku z tym, jeśli choć trochę zależy nam zdrowiu, staramy się wyeliminować tego typu produkty ze swojego jadłospisu. Zamiast tego sięgamy po owoce, warzywa, chude mięsa, produkty pełnoziarniste, bezglutenowe kasze będące źródłem wielu witamin. Poza poprawą samopoczucia, wielu z nas przyświeca jeszcze jeden cel – redukcja tkanki tłuszczowej. Jednak w sytuacji, gdy chcemy zrzucić zbędne kilogramy musimy zdawać sobie sprawę z tego, że dieta to nie tylko poszczególne produkty, ale również dzienne zapotrzebowanie na kalorie, które dla każdego z nas będzie nieco inne.

Co to jest dzienne zapotrzebowanie na kalorie?

Każdy z nas z pewnością nie raz słyszał o dziennym zapotrzebowaniu na kalorie. Jednak co to właściwie jest? Na czym polega? Otóż dziennie zapotrzebowanie na kalorie, nazywane inaczej zapotrzebowaniem energetycznym to ilość kalorii jaką potrzebujemy spożyć każdego dnia, aby zaspokoić potrzeby swojego organizmu oraz utrzymać zdrowie.

Jakie czynniki wpływają na dzienne zapotrzebowania na kalorie?

Jak już zostało wspomniane każdy z nas ma nieco inne dzienne zapotrzebowanie na kalorie, o czym w głównej mierze decyduje przemiana materii. Wpływ na przemianę materii mają z kolei takie czynniki, jak: genetyka, płeć, wiek, hormony, a także dieta i aktywność fizyczna. Oznacza to, że w zależności od tego, jakie geny odziedziczyliśmy nasz metabolizm przebiega wolniej lub szybciej, im jesteśmy starsi, tym bardziej spowalnia. Podobnie, im nasza tarczyca produkuje więcej hormonu o nazwie tyroksyna, tym przemiana materii jest szybsza. Warto także wiedzieć, że metabolizm mężczyzn, którzy z reguły mają więcej masy mięśniowej, a mniej tkanki tłuszczowej niż kobiety również jest szybszy. Co do ostatnich dwóch czynników, które z łatwością można kontrolować, czyli dieta i aktywność fizyczna – im tryb życia zdrowszy, a więc im zdrowiej jemy i im więcej sportu uprawiamy, tym lepiej dla naszego metabolizmu.

W jaki sposób określić dzienne zapotrzebowanie na kalorie?

Skoro wiemy już, czym jest i jakie czynniki wpływają na dzienne zapotrzebowanie na kalorie, najwyższa pora odpowiedzieć sobie na pytanie w jaki sposób określić zapotrzebowanie energetyczne swojego organizmu. Skąd mamy wiedzieć jakie ilości kalorii w ciągu dnia są dla nas odpowiednie? Otóż w tym celu wystarczy skorzystać z kalkulatora BMR. Obliczenie BMR, czyli wskaźnika podstawowej przemiany materii nie tylko podpowie nam, jakie jest nasze dzienne zapotrzebowanie na kalorie, ale przede wszystkim pozwoli lepiej się poczuć oraz pozbyć się zbędnych kilogramów.

PANEL KLIENTA