Zalety i wady diety wegetariańskiej

Co daje dieta bezglutenowa?
Sierpień 30, 2018
Suplementy diety dla mężczyzn
Wrzesień 11, 2018
Show all

Zalety i wady diety wegetariańskiej

Dieta wegetariańska z jednej strony ma swoich zagorzałych zwolenników, z drugiej przeciwników. Wiele osób rezygnujących z jedzenia mięsa robi to ze względów etycznych, przekonań, światopoglądu. Są jednak i tacy, którym jadłospis składający się w głównej mierze z warzyw, owoców i zbóż po prostu służy – poprawia ich stan zdrowia, dzięki czemu czują się lepiej. Zanim jednak ktokolwiek zdecyduje się na wykluczenie z codziennego menu produktów odzwierzęcych, warto zastanowić się nad tym, jakie są zalety i wady diety wegetariańskiej. Nie zaszkodzi także wykonanie badań krwi oraz konsultacja z dietetykiem.

Plus wynikające z diety wegetariańskiej

Okazuje się, że dieta wegetariańska pociąga za sobą wiele pozytywów. Odpowiednio zbilansowana, uwzględniająca dużo warzyw i owoców przede wszystkim jest bogatym źródłem błonnika, który pozytywnie wpływa na pracę jelit i metabolizm. Ponadto, takie ilości błonnika, jakich dostarcza nam bezmięsne menu zmniejszają ryzyko zachorowania na cukrzycę oraz wystąpienia zawału serca. Wegetarian nie dotyczy również problem zbyt małej ilości potasu, witaminy E i dobrych kwasów tłuszczowych, a co za tym idzie znacznie rzadziej borykają się oni z tak niebezpiecznym nadciśnieniem tętniczym. Nie sposób także nie wspomnieć o tym, że pośród osób, które zrezygnowały ze spożywania mięsa trudniej o tych, z nadwagą. Jako, że wegetarianie jedzą zdecydowanie więcej warzyw, owoców, zbóż, a także czytają składy poszczególnych produktów na ogół są szczuplejsi, zdrowsi, mniej chorują, a nawet dłużej żyją. W końcu, często w parze z dietą wegetariańską idzie bardziej aktywny tryb życia.

Dieta wegetariańska i jej minusy

Podstawowym minusem, o którym możemy mówić w kontekście diety wegetariańskiej jest to, że stanowi ona najtrudniejszy do właściwego zbilansowania jadłospis. Będąc wegetarianinem, chcąc się dobrze czuć i mieć wzorowe wyniki badań należy z uwagą planować poszczególne posiłki, tak, by w organizmie nie wystąpiły niedobory witamin i minerałów. Kolejno, trzeba liczyć się z tym, że wykluczenie z diety mięsa naraża nas na anemię, której przyczyną są niewystarczające pokłady żelaza. Jak wiadomo, najlepszym źródłem żelaza jest mięso. Wobec tego, należy spożywać jak najwięcej warzyw zielonych, strączkowych oraz produktów pełnoziarnistych. W końcu, dieta wegetariańska pociąga za sobą ryzyko utraty witaminy B2, które objawia się np. zapaleniem języka oraz łojotokiem skóry. Stąd tak ważne, by zasięgać rady u profesjonalnego dietetyka, który pomoże nam ułożyć jadłospis.

PANEL KLIENTA