Geny związane z otyłością (część II)

Geny związane z otyłością (część I)
Luty 4, 2018
Dieta pudełkowa – czy warto?
Luty 18, 2018
Show all

Geny związane z otyłością (część II)

Poprzednio omówiliśmy już dwa spośród pięciu głównych genów, które mogą mieć wpływ na zaburzenia odżywiania, nieustające poczucie głodu, a w związku z tym na chorobliwą nadwagę i otyłość. Tłumaczy to niejako, dlaczego niektórym ludziom tak ciężko przychodzi zdrowe odżywianie się w rozsądnych ilościach, a ściśle ustalona przez specjalistę dieta pudełkowa jest często jedynym sposobem, aby poradzić sobie z dużą ilością tkanki tłuszczowej. Poznajmy więc pozostałe geny otyłości.

ADRB2

Gen ADRB2 jest jednym z adrenoreceptorów, pobudzanych w sytuacjach stresowych i niesamowicie istotnych podczas treningów na spalanie tkanki tłuszczowej. W tym przypadku mutacja zwiększa insulinooporność tkanek i stężenie trójglicerydów we krwi. Jako, że istnieje wyraźne połączenie tego genu z ćwiczeniami fizycznymi, włączenie aktywności jest koniecznością. Co więcej, osoby takie muszą ćwiczyć więcej i dłużej, by zauważyć jakiekolwiek efekty. Dodatkowo, powinny sięgać po diety zasobne w tłuszcze.

FABP2

Gen FAB2 działa głównie w obrębie jelita cienkiego (reguluje pobór kwasów tłuszczowych). Jego mutacja zwiększa wchłanianie długołańcuchowych, nasyconych tłuszczów (olej kokosowy, tłuszcze z mięsa). Po jedzeniu obserwuje się długo utrzymujące się, podwyższone stężenie trójglicerydów i glukozy. Stąd należy unikać tłuszczy nasyconych, a jeśli już to spożywać je w osobnych posiłkach. I tak, do smażenia lepiej użyć oliwy z oliwek, aniżeli oleju kokosowego.

SH2B1

Wreszcie ostatni gen otyłości czyli SH2B1. Poprawia on wrażliwość naszych tkanek na insulinę (decyduje jak szybko ustabilizuje się poziom cukru i ile cukru zostanie zużyte na energię). W jego mutacji produkowane jest za mało białek, a ostatecznie pogarsza się wrażliwość naszych tkanek na insulinę. Jednak poza wrodzoną insulinoopornością, osoby z mutacją SH2B1będą też leptynooporne, co oznacza, że będą mieć zaburzone poczucie sytości w ciągu dnia. Nie muszą natomiast przechodzić na dietę nisko-węglowodanową, lecz skutecznie zrzucają wagę na diecie z nisko-przetworzonymi źródłami węglowodanów. Istotne, aby ograniczyć spożywanie tłuszczów nasyconych i nie przejadać się.

PANEL KLIENTA