Dieta wegetariańska – sposób na zdrowie i długie życie

Na czym polegają konsultacje dietetyczne?
Wrzesień 18, 2017
Rola treningów na redukcję tkanki tłuszczowej w procesie odchudzania
Październik 5, 2017
Show all

Dieta wegetariańska – sposób na zdrowie i długie życie

Wegetarianizm to dieta, która nie wynika jedynie z chęci posiadania szczupłej sylwetki i zdrowego wyglądu, lecz z pobudek etycznych. To ideologia skierowana przede wszystkim na ochronę życia zwierząt. Wegetarianie rezygnują więc ze spożywania mięsa, ryb i owoców morza na rzecz ich roślinnych zamienników. Muszą jednak pamiętać przy tym, by swój plan żywieniowy układać rozważnie – wiedzieć co jeść, w jakich ilościach i jak komponować ze sobą poszczególne składniki. W przeciwnym razie zamiast pomóc swojemu zdrowiu, mogliby mu zaszkodzić.

Korzyści płynące ze stosowania diety wegetariańskiej

Właściwie zbilansowana dieta wegetariańska pociąga za sobą szereg korzyści zdrowotnych. Przeprowadzone badania wykazały, że w porównaniu do ludzi odżywiających się w sposób tradycyjny osoby, które unikają mięsa żyją zdecydowanie dłużej. Co więcej, znacznie rzadziej chorują na raka jelita grubego i prostaty. Poza tym, jadłospis, będący przeciwieństwem popularnej ostatnimi czasy tzw. diety paleo (opierającej się głównie na mięsie) może stanowić doskonałą pomoc przy zwalczaniu problemów z nadciśnieniem tętniczym, nadwagą i otyłością, a także ze stanami zwyrodnieniowymi.

Produkty dozwolone i prawidłowe ich zbilansowanie

Podstawę piramidy żywieniowej wegetarian powinny stanowić produkty zbożowe z pełnego przemiału, a więc różnego rodzaju kasze, ryż, makaron, płatki oraz pieczywo. Są one cennym źródłem błonnika pokarmowego. Warto mieć przy tym na uwadze, że najlepsze jest pieczywo na naturalnym zakwasie, gdyż dodatkowo zawiera w sobie bakterie kwasu mlekowego. To one dbają o prawidłową florę jelitową, a także przyczyniają się do lepszego wchłaniania żelaza, cynku i wapnia. Każdy spośród pięciu posiłków w ciągu dnia powinien być przygotowywany na bazie warzyw. Dobre danie wegetariańskie, to danie różnokolorowe. A to dlatego, że poszczególne grupy warzyw (zielone, żółte, czerwone, pomarańczowe) różnią się zawartością witamin i składników mineralnych. Uważać trzeba z owocami. Oczywiście najlepsi dietetycy zalecają spożywanie trzech porcji świeżych owoców dziennie, jednak, co istotne – w godzinach porannych i przedpołudniowych. Równie często należy zjadać rośliny strączkowe, ponieważ zaopatrują organizm w białko oraz żelazo, którego szczególnie brakuje osobom na diecie wegetariańskiej. Z kolei zdrowe tłuszcze należy czerpać z orzechów, migdałów i pestek (słonecznik, dynia) będących świetną przekąską między posiłkami lub oryginalnym do nich dodatkiem. W końcu za odpowiednią ilość wapnia u wegetarian, którzy nie rezygnują z produktów pochodzenia zwierzęcego zapewnia mleko i przetwory z niego, a także zielone warzywa liściaste, mak, sezam, rośliny strączkowe, morele i suszone figi.

PANEL KLIENTA