Dieta samuraj – jadłospis na miarę sportowca

Czym są suplementy diety i kiedy warto po nie sięgnąć?
Październik 14, 2017
Dieta paleo i jej największy dylemat, czyli co jeść zamiast chleba?
Październik 29, 2017
Show all

Dieta samuraj – jadłospis na miarę sportowca

Wśród oferty planów żywieniowych dostosowanych do potrzeb osób z różnego rodzaju alergiami pokarmowymi (dieta paleo), starających się zrzucić jak najwięcej zbędnych kilogramów (dieta ketogeniczna) czy też chcących po prostu zdrowo się odżywiać (dieta standard), znajduje się tzw. dieta samuraj, skierowana do tych, których sposobem na życie jest sport. Intensywne treningi wymagają oczywiście dużego poświęcenia, zaangażowania i systematyczności. Nie możemy jednak zapominać, że nasza siła nie bierze się jedynie z mięśni. Witaminy, minerały i inne składniki odżywcze – to z nich nasz organizm czerpie prawdziwą moc.

Geneza diety samuraj

Za twórcę diety samuraj uznaje się Nate’a Miyaki. Słynny trener i dietetyk obserwując osoby, które w sposób szczególny dbają o sylwetkę doszedł do wniosku, że wiele z nich stosuje źle dobrane plany żywieniowe. Niestety, w konsekwencji mogą one przynosić więcej szkody, aniżeli pożytku. Zaburzony metabolizm, rozregulowana gospodarka hormonalna to jedne z najczęstszych skutków nieodpowiednio skomponowanego jadłospisu. Co więcej, Miyaki zauważył, że nawet dieta paleo nie przekłada się na dobre wyniki zawodowych sportowców. Postanowił jednak, że jest ona dobrą bazą, o ile odpowiednio się ją zmodyfikuje. Tak powstała dieta samuraj.

Produkty zakazane i dozwolone

Dieta samuraj w przeciwieństwie do niektórych skomplikowanych jadłospisów jest bardzo prosta i dość podobna do diety paleo. Chodzi o to, by wyeliminować produkty przetworzone, dania gotowe, tzw. fast food, a także nabiał, pro-zapalne oleje roślinne, cukier rafinowany, rośliny strączkowe oraz zboża zawierające gluten. W zamian należy sięgać po warzywa, ryby, dobrej jakości mięsa, jaja, naturalne masło, olej kokosowy, oliwę z oliwek, owoce, orzechy, nasiona i bezglutenowe skrobie.

Źródła węglowodanów

W związku z powyższym w skrócie można powiedzieć, że dieta samuraj opiera się na zastąpieniu tradycyjnych źródeł węglowodanów produktami takimi jak: bataty, topinambur, owoce, yam, mąka kasztanowa i kasztany, mąka konopna. Dodatkowo codzienny jadłospis należy wzbogacić o tzw. pseudozboża, czyli amarantus, komosa ryżowa, moczone kilka godzin kaszy gryczaną (paloną lub nie) i jaglaną, ryż basmati lub biały, a także zakwas z mąki żytniej bądź gryczanej.

PANEL KLIENTA