Dieta ketogeniczna – co jeść?

Dieta na masę – ile białka?
Grudzień 20, 2018
Jak ułożyć dietę?
Styczeń 20, 2019
Show all

Dieta ketogeniczna – co jeść?

Nie da się ukryć, że dieta ketogeniczna (ketogenna, keto) to jedna z najtrudniejszych, najbardziej wymagających oraz monotonnych diet oferowanych współcześnie przez wiele cateringów dietetycznych. Z drugiej strony jest to jadłospis, który pozwala osiągnąć często zdumiewające wręcz efekty, a w niektórych przypadkach nawet ratować zdrowie i życie. Wysokotłuszczowe posiłki, z jakich składa się codzienne, ketogeniczne menu zawierają minimalne ilości węglowodanów, dzięki czemu, w stosunkowo krótkim czasie, bo od około 4 do 6 tygodni pozwalają na dużą utratę wagi. W związku z tym, polecane są przede wszystkim tym, którzy mają tendencję do magazynowania tłuszczu, mają nadwagę (lecz nie otyłość!), a także chorym na insulinooporność oraz oporną na leczenie padaczkę. Na czym polega dieta ketogeniczna? Co jeść? Czego unikać?

Dieta ketogeniczna – co jeść? Tłuszcze vs. węglowodany

Wiele osób, które rozważają skorzystanie z usługi cateringu dietetycznego na początku rozważa oczywiście różne opcje. Dla niejednego zrozumienie czym jest dieta ketogeniczna, co jeść w ramach takiego jadłospisu może sprawiać pewne problemy. O ile nie jesteśmy w miarę zorientowani w biologii, sama nazwa niewiele nam mówi. A zatem, gwoli wyjaśnienia – dieta ketogeniczna to dieta, która wymusza na organizmie syntezę ciał ketonowych. W wyniku maksymalnego ograniczenia spożywania węglowodanów na rzecz tłuszczów, organizm jest zmuszony korzystać z innych źródeł energii, w efekcie czego spala tłuszcz. Podczas, gdy polskie normy żywieniowe przewidują 20-30% całodobowego zapotrzebowania kalorycznego w tłuszcze i 50-70% w węglowodany, dieta ketogeniczna w aż 90% składa się z tłuszczu, a jedynie w 2% z węgli. Wobec tego, co jest dozwolone a co zakazane na diecie ketogenicznej? Co jeść?

Dieta ketogeniczna – co jeść? Polecane produkty, ilość posiłków i porcje

Wiemy już na czym polega i jaki cel ma dieta ketogeniczna. Co jeść, by spowodować spalanie tłuszczów zamiast węglowodanów? Oczywiście należy sięgać po tłuszcze, lecz co ważne, te zdrowe, czyli: oliwę z oliwek, olej lniany, awokado, orzechy, nasiona sezamu i chia, a także wysokiej jakości smalec, golonkę oraz boczek. Dzienne menu powinno przewidywać 3-4 posiłki. Zanim usiądziemy do stołu, bardzo ważne, by wszystko było dokładnie odmierzone z pomocą wagi kuchennej, natomiast kalorie policzone. W przeciwnym razie niemożliwe będzie stosowanie odpowiednio zbilansowanej diety ketogenicznej.

PANEL KLIENTA