Czy warto liczyć kalorie?

Co to jest dieta ketogeniczna?
Kwiecień 29, 2018
Suszone pędy młodego jęczmienia – niezastąpiony dodatek funkcjonalny do owocowo-warzywnych soków
Maj 18, 2018
Show all

Czy warto liczyć kalorie?

Dawno temu przyjęło się sądzić, że najlepsza dieta odchudzająca to dieta, która ogranicza ilość jedzenia, a więc kalorii. Kobiety i mężczyźni chcąc schudnąć zaczęli więc przeliczać kalorie, często ograniczając je do wartości nieodpowiadających ich naturalnemu dziennemu zapotrzebowaniu. Choć w dzisiejszych czasach mamy coraz większą świadomość tego, jak i co jeść, by nie tylko tracić zbędne kilogramy, ale przy tym świetnie się czuć, wciąż wiele osób nie zdaje sobie sprawy na czym polega zdrowe odżywanie. Okazuje się, że kalorie owszem, można liczyć, ale trzeba robić to z głową i uwzględnić co najmniej kilka czynników. Poza tym, takie rachunki należy traktować jako ogólny zarys, a nie główny wyznacznik.

Znaczenie ma jakość, nie ilość

Problem otyłości zdecydowanej większości ludzi na całym świecie tak naprawdę nie wynika z ogromnej liczby kalorii, jakie każdego dnia dostarczają swojemu organizmowi. W rzeczywistości leży w niskiej jakości zjadanych przez nich posiłków, które zazwyczaj oparte są na cukrach prostych. Nie bez powodu węglowodany składające się na słodycze, słone przekąski i fast food nazywa się pustymi kaloriami. Całkiem inaczej sprawa ma się w przypadku zdrowych kwasów tłuszczowych, białka i wysokiej jakości węglowodanów złożonych (kasz, ryżu, ziemniaków, makaronów, płatków owsianych).

Różna kaloryczność różnych składników pokarmowych

Jeśli przyjdzie nam do głowy liczenie kalorii, trzeba pamiętać, że różne składniki pokarmowe cechują się różną kalorycznością. Przykładowo na 1 g białka i węglowodanów przypadają 4 kcal, lecz na tłuszcz już 9 kcal. Można by więc wyciągnąć wniosek, że największym wrogiem w czasie odchudzania jest tłuszcz. Okazuje się jednak, że to węglowodany mogą nam wyrządzić zdecydowanie większą krzywdę. Co więcej, choć ich kaloryczność jest taka sama, jak kaloryczność białka, ich wpływ na organizm jest zupełnie inny. Przede wszystkim białko nie wywołuje tak szybkiego wzrostu poziomu cukru.

Liczyć czy nie liczyć?

Kalorii nie powinno się oczywiście zupełnie ignorować, lecz nie należy też opierać swojego żywienia tylko na żmudnym liczeniu. Warto potraktować je jako ogólny schemat, wskazówkę i w zamian skupić się na jakości poszczególnych produktów i przygotowywanych na ich bazie dań. Obliczenia lepiej zaś pozostawić specjalistom, którzy układają poszczególne jadłospisy. Dietetycy najlepiej wiedzą, jak podejść do tematu kalorii. Stąd też oferowane przez nich menu, np. dieta light oferowane jest w różnych wariantach kaloryczności, w zależności od dziennego zapotrzebowania konkretnej osoby.

PANEL KLIENTA