Czy jajka są zdrowe czy nie, czyli kilka słów o tym, co króluje na wielkanocnym stole

Co to jest sól himalajska i czy jest zdrowsza niż tradycyjna sól kuchenna?
Marzec 27, 2018
Polskie kasze – samo zdrowie
Kwiecień 1, 2018
Show all

Czy jajka są zdrowe czy nie, czyli kilka słów o tym, co króluje na wielkanocnym stole

Co prawda dawno temu jajka spożywano w dość dużych ilościach, gdyż uważano że są one zdrowe i bardzo pożywne, jednak później, tj. w latach 70-tych sytuacja zmieniła się o 180 stopni. Odkryto bowiem, że żółtko jest źródłem cholesterolu, który bezpośrednio przyczynia się do miażdżycy. I tak, przez długie lata jajka nie cieszyły się zbyt pozytywną opinią. A jak jest w rzeczywistości? Co specjaliści do spraw żywienia mogą powiedzieć dziś na temat podstawowego składnika świątecznych potraw? Czy zasiadając do wielkanocnego stołu możemy z czystym sumieniem zajadać jajka?

Wartości odżywcze i witaminy zawarte w jajkach

Po pierwsze, powinniśmy zdawać sobie sprawę z tego, że jajka to bogactwo pełnowartościowego, łatwo przyswajalnego białka. Oznacza to, że w jego skład wchodzą wszystkie aminokwasy, również te, których nasz organizm nie produkuje samodzielnie. Stąd też w 1965 roku Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) uznała jajka za wzór, na podstawie którego mierzy się zawartość aminokwasów w poszczególnych produktach. Jednak i na tym się nie kończy. W jajkach znajdziemy jeszcze witaminy A, B2, B12, D, E oraz K, a także kwas pantotenowy, fosfor, potas, sód, wapń, żelazo, magnez, miedź, cynk i selen. Same żółtko jest zaś źródłem beta-karotenu i luteiny. Prócz tego, jajka posiadają korzystny skład tłuszczu, ponieważ nasycone kwasy tłuszczowe wynoszą tu zaledwie 0,1 g, podczas gdy nie brakuje w nich nienasyconych kwasów tłuszczowych (omega-3 i omega-6).

Co z tym cholesterolem?

Okazuje się, że żółtko jaja nie zawiera aż tak dużych ilości cholesterolu, jak do tej pory sądzono. Na 100 gram jajek, czyli mniej więcej na dwa jajka przypada 200 mg cholesterolu. Trzeba przy tym pamiętać, że żółtko jest też źródłem lecytyny, która to rozbija go na małe cząstki, hamuje proces przyczepiania się do ścian naczyń krwionośnych i reguluje jego poziom. Zresztą, na wzrost stężenia cholesterolu we krwi większy wpływ mają nasycone kwasy tłuszczowe, aniżeli ilość tego składnika dostarczana z jedzenia. Nie wspominając nawet o takich czynnikach, jak wiek, waga, stan zdrowia, styl życia, predyspozycje genetyczne.

PANEL KLIENTA